نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 400
اين حكم در حقيقت تاكيد و تكميلى بر حكم گذشته است، نه بى موقع به خانهاى كه
دعوت شدهايد وارد شويد، و نه اجابت دعوت را ناديده بگيريد، و نه پس از صرف غذا
براى مدتى طولانى درنگ كنيد.
بديهى است تخلف از اين امور موجب زحمت و دردسر براى ميزبان است و با اصول
اخلاقى سازگار نيست.
***
در سومين حكم مىفرمايد:" پس از صرف غذا مجلس انس و گفتگو در خانه
پيامبر (و هيچ ميزبان ديگرى) تشكيل ندهيد" (و لا مستانسين لحديث).
البته ممكن است ميزبان خواهان چنين مجلس انسى باشد در اين صورت مستثناست، سخن
از جايى است كه تنها دعوت به صرف غذا شده، نه تشكيل مجلس انس، در چنين جايى بايد
پس از صرف غذا مجلس را ترك گفت، به خصوص اينكه خانه خانهاى همچون بيت پيامبر ص
باشد كه كانون انجام بزرگترين رسالتهاى الهى است و بايد امور مزاحم، وقت او را
اشغال نكند.
سپس علت اين حكم را چنين بيان مىكند:" اين كار پيامبر را آزار مىداد،
اما او از شما شرم مىكرد، ولى خداوند از بيان حق شرم نمىكند و ابا ندارد" (إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي
مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِ).
البته پيامبر خدا نيز از بيان حق در مواردى كه جنبه شخصى و خصوصى نداشت هيچ
ابا نمىكرد ولى بيان حق اشخاص از ناحيه خودشان زيبا نيست اما از ناحيه كسان ديگر
جالب و زيباست، و مورد آيه نيز از اين قبيل است، اصول اخلاقى ايجاب مىكرد پيامبر
ص به دفاع از خود نپردازد، بلكه خداوند به دفاع از او پردازد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 400