نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 382
بعضى ديگر براى كاستن از عداوت، يا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و يا اقوام
متعصب و لجوج بوده است.
روشن است كسى كه در سن 25 سالگى كه عنفوان جوانى او بوده با زن بيوه
چهلسالهاى ازدواج مىكند، و تا 53 سالگى تنها به همين يك زن بيوه قناعت مىنمايد
و به اين ترتيب دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن كهولت مىرسد، و بعد به
ازدواجهاى متعددى دست مىزند حتما دليل و فلسفهاى دارد، و با هيچ حسابى آن را
نمىتوان به انگيزههاى علاقه جنسى پيوند داد، زيرا با اينكه مساله ازدواج متعدد
در ميان عرب در آن روز بسيار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى
همسر دوم مىرفته و هيچگونه محدوديتى براى گرفتن همسرى قائل نبودند براى پيامبر ص
ازدواجهاى متعدد در سنين جوانى نه مانع اجتماعى داشت، و نه شرائط سنگين مالى، و نه
كمترين نقصى محسوب مىشد.
جالب اينكه در تواريخ آمده است پيامبر ص تنها با يك زن" باكره" ازدواج
كرد و او عايشه بود، بقيه همسران او همه زنان بيوه بودند كه طبعا نمىتوانستند از
جنبههاى جنسى چندان تمايل كسى را برانگيزند [1] حتى در بعضى از تواريخ مىخوانيم كه پيامبر با
زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى
در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد [2] و آنها به همين قدر خوشحال بودند و مباهات
مىكردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر ص ناميده شده، و اين افتخار
براى آنها حاصل گشته است، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر ص
محكمتر، و در دفاع از او مصممتر مىشدند.