نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 381
تصريح به مهر المثل شده باشد).
***
گوشهاى از فلسفه تعدد زوجات پيامبر (ص)
جمله اخير در آيه فوق در واقع اشاره به فلسفه اين احكام مخصوص پيامبر گرامى
اسلام است، اين جمله مىگويد: پيامبر ص شرايطى دارد كه ديگران ندارند و همين تفاوت
سبب تفاوت در احكام شده است.
به تعبير روشنتر مىگويد: هدف اين بوده كه قسمتى از محدوديتها و مشكلات از دوش
پيامبر ص از طريق اين احكام بر داشته شود.
و اين تعبير لطيفى است كه نشان مىدهد ازدواج پيامبر ص با زنان متعدد و مختلف
براى حل يك سلسله مشكلات اجتماعى و سياسى در زندگى او بوده است.
زيرا مىدانيم هنگامى كه پيامبر ص نداى اسلام را بلند كرد تك و تنها بود، و تا
مدتها جز عده محدود و كمى به او ايمان نياوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافى عصر
و محيط خود قيام كرد، و به همه اعلان جنگ داد، طبيعى است كه همه اقوام و قبائل آن
محيط بر ضد او بسيج شوند.
و بايد از تمام وسائل براى شكستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده كند كه يكى از
آنها ايجاد رابطه خويشاوندى از طريق ازدواج با قبائل مختلف بود، زيرا محكمترين
رابطه در ميان عرب جاهلى رابطه خويشاوندى محسوب مىشد، و داماد قبيله را همواره از
خود مىدانستند، و دفاع از او را لازم، و تنها گذاشتن او را گناه مىشمردند.
قرائن زيادى در دست داريم كه نشان مىدهد ازدواجهاى پيامبر لا اقل در بسيارى
از موارد جنبه سياسى داشته است.
و بعضى ازدواجهاى او مانند ازدواج با" زينب"، براى شكستن سنت جاهلى
بوده كه شرح آن را ذيل آيه 37 همين سوره بيان كرديم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 381