نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 362
يكديگر مىباشد.
نخست مىفرمايد:" اى پيامبر ما تو را به عنوان شاهد و گواه
فرستاديم" (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا
أَرْسَلْناكَ شاهِداً).
او از يك سو گواه اعمال امت است، چرا كه اعمال آنها را مىبيند چنان كه در جاى
ديگر مىخوانيم: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ
عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ" بگو عمل كنيد خداوند و رسول او و مؤمنان (امامان معصوم) اعمال شما را
مىبينند" (توبه- 105) و اين آگاهى از طريق مساله عرض اعمال امت بر پيامبر ص
و امامان ع تحقق مىپذيرد كه شرح آن ذيل همان آيه (جلد هشتم صفحه 124) آمده است.
و از سوى ديگر شاهد و گواه بر انبياى پيشين است كه آنها خود گواه امت خويش
بودند فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ
بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً:
" حال آنها چگونه است آن روز كه براى هر امتى گواهى بر اعمالشان مىطلبيم
و تو را گواه بر اعمال اينها قرار خواهيم داد" (نساء- 41).
و از سوى سوم وجود تو با اوصاف و اخلاقت با برنامههاى سازندهات با سوابق
درخشانت و با عملكردت شاهد و گواه بر حقانيت مكتبت، و شاهد و گواه بر عظمت و قدرت
پروردگار است.
سپس به توصيف دوم و سوم پرداخته مىفرمايد:" ما تو را بشارت دهنده و
انذار كننده قرار داديم" (وَ
مُبَشِّراً وَ نَذِيراً).
بشارت دهنده نيكوكاران به پاداش بى پايان پروردگار، به سلامت و سعادت جاودان،
به پيروزى و موفقيت پر افتخار.
و انذار كننده كافران و منافقان از عذاب دردناك الهى، از خسارت تمام
سرمايههاى وجودى، و از سقوط در دامان بدبختى در دنيا و آخرت.
و همانگونه كه قبلا هم گفتهايم بشارت و انذار همه جا بايد توأم با هم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 362