نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 359
فخر رازى در تفسيرش در اينجا بيان جالب ديگرى دارد كه با آنچه گفتيم قابل جمع
است، او مىگويد:" انسان در اين دنيا به خاطر غرق شدن در امور مادى و تلاش
براى معاش غالبا از خدا غافل مىشود، ولى در قيامت كه همه اين شواغل فكرى بر طرف
مىگردد انسان با تمام وجودش متوجه پروردگار عالم مىشود و اين است معنى لقاء
اللَّه" [1] ضمنا از
آنچه گفتيم روشن شد كه گفتار بعضى از مفسران كه اين تعبير را اشاره به لحظه مرگ و
ملاقات با فرشته مرگ دانستهاند نه مناسب آيات مورد بحث است و نه تعبيرات مشابه آن
در آيات ديگر قرآن، به خصوص كه ضمير مفعولى در جمله" يلقونه" به صورت
مفرد آمده كه اشاره به ذات پاك خدا است، در حالى كه فرشتگان قبض ارواح جمعند و
كلمه ملائكة در آيه قبل نيز به صورت جمع آمده است (مگر اينكه كلمهاى در تقدير
گرفته شود).
3- پاداشهاى مؤمنان هم اكنون آماده است!
جمله أعد لهم اجرا كريما كه نشان مىدهد هم اكنون بهشت و نعمتهايش آفريده شده
و در انتظار مؤمنان است اين سؤال را ممكن است برانگيزد كه آماده ساختن در مورد
كسانى شايسته است كه قدرتشان محدود باشد و گاه نتوانند به هنگام نياز آنچه را
مىخواهند فراهم سازند، ولى در برابر قدرت نامحدود پروردگار كه هر لحظه چيزى را
اراده كند فرمان مىدهد" موجود شو"! آن نيز فورا موجود مىشود، چنين
نيازى احساس نمىگردد، پس تكيه روى" آماده سازى" در اين آيه و ساير آيات
قرآن براى چه منظورى است؟! اما توجه به يك نكته، مشكل را حل مىكند و آن اينكه:
آماده ساختن چيزى هميشه براى محدود بودن قدرت نيست، بلكه گاه براى دلگرمى و
اطمينان