نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 358
اكثر ذكر اللَّه عز و جل اظله اللَّه فى جنته:
" هر كس بسيار ياد خدا كند خدا او را در سايه لطف خود در بهشت برين جاى
خواهد داد"! [1] (كسانى
كه بخواهند آگاهى بيشترى در اين زمينه پيدا كنند به جلد دوم اصول كافى ابوابى كه
در باره ذكر اللَّه است مراجعه نمايند، بخصوص بابى كه مىگويد: بسيارى از آفات و
بلاها و مصائب دامن كسانى را كه ذكر خدا مىگويند نمىگيرد).
تاكيد بر اين مطلب را لازم نمىدانيم كه اينهمه بركات و خيرات مسلما مربوط به
ذكر لفظى و حركت زبان كه خالى از فكر و انديشه و عمل باشد نيست، بلكه هدف ذكرى است
كه سرچشمه فكر گردد، همان فكرى كه بازتاب گستردهاش در اعمال انسان آشكار شود.
چنان كه در روايات به اين معنى تصريح مىكند [2]
2- توضيحى در باره" لقاء اللَّه"
گفتيم كه اين تعبير در قرآن مجيد معمولا اشاره به قيامت است و از آنجا كه
ملاقات حسى در مورد پروردگار مفهوم ندارد، چرا كه او نه جسم است و نه داراى عوارض
جسم، بعضى از مفسران ناچار شدهاند به اصطلاح مضافى در اينجا در تقدير بگيرند و
بگويند منظور" لقاء ثواب اللَّه" يا" ملاقات فرشتگان خدا"
است.
اما" لقاء" را مىتوان در اينجا به معنى لقاى حقيقى و با چشم دل
گرفت چرا كه در قيامت حجابها كنار مىرود و عظمت خدا و آيات او از هر زمان روشنتر
جلوه مىكند، انسان به مقام شهود باطنى و ديد قلبى مىرسد و هر كس به مقدار معرفت
و عمل صالحش به مرحله عاليترى از اين شهود نائل مىگردد.