نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 310
و ما يثبت فى القلوب من صفة الاسلام، و ما ظهر من العمل به:
" اسلام شهادت به توحيد و تصديق به رسالت پيامبر است، هر كس اقرار به اين
دو كند جانش (در پناه حكومت اسلامى) محفوظ خواهد بود، و ازدواج مسلمانان با او
جايز، و مىتواند از مسلمين ارث ببرد، و گروهى از مردم مشمول همين ظاهر اسلامند،
اما" ايمان" نور هدايت و حقيقتى است كه در دل از وصف اسلام جاى مىگيرد،
و اعمالى است كه به دنبال آن مىآيد" [1]" قانت" از ماده" قنوت" چنان كه قبلا
هم گفتهايم به معنى اطاعت توأم با خضوع است، اطاعتى كه از ايمان و اعتقاد سر زند،
و اين اشاره به جنبههاى عملى و آثار ايمان مىباشد.
سپس به يكى ديگر از مهمترين صفات مؤمنان راستين، يعنى حفظ زبان پرداخته
مىگويد:" و مردان راستگو و زنان راستگو" (وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقاتِ).
از روايات اسلامى استفاده مىشود كه استقامت و درستى ايمان انسان به استقامت و
درستى زبان او است:
لا يستقيم ايمان امرء حتى يستقيم قلبه، و لا يستقيم قلبه حتى يستقيم لسانه:
" ايمان انسان به درستى نمىگرايد تا قلبش درست شود، و قلبش درست نمىشود
تا زبانش درست شود"! [2] و از آنجا كه ريشه ايمان، صبر و شكيبايى در مقابل مشكلات
است، و نقش آن در معنويات انسان همچون نقش" سر" است در برابر"
تن"، پنجمين وصف آنها را اين گونه بازگو مىكند:" و مردان صابر و شكيبا
و زنان صابر و شكيبا" (وَ
الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ).
از طرفى مىدانيم يكى از بدترين آفات اخلاقى، كبر و غرور و حب جاه است،
[1] اصول كافى جلد 2 صفحه 21 باب ان
الايمان يشرك الاسلام.