نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 309
و در بخش ديگرى از مساله حمايت از محرومان و ايستادگى در برابر حوادث سخت و
سنگين يعنى صبر كه ريشه ايمان است و سرانجام از عامل تداوم اين صفات يعنى ذكر
پروردگار سخن به ميان مىآورد.
مىگويد:" مردان مسلمان و زنان مسلمان" (إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ).
" و مردان مؤمن و زنان مؤمنه" (وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ).
" و مردانى كه مطيع فرمان خدا هستند و زنانى كه از فرمان حق اطاعت
مىكنند" (وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ).
گرچه بعضى از مفسران،" اسلام" و" ايمان" را در آيه فوق به
يك معنى گرفتهاند، ولى پيدا است كه اين تكرار نشان مىدهد منظور از آنها دو چيز
متفاوت است، و اشاره به همان مطلبى است كه در آيه 14 سوره حجرات آمده: قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ
قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ:
" اعراب گفتند ما ايمان آوردهايم، بگو: هنوز ايمان نياوردهايد، بلكه
بگوئيد اسلام آوردهايم، و ايمان هنوز در اعماق قلب شما نفوذ نكرده است"!.
اشاره به اينكه اسلام همان اقرار به زبان است كه انسان را در صف مسلمين قرار
مىدهد، و مشمول احكام آنها مىكند، ولى ايمان تصديق به قلب و دل است.
در روايات اسلامى نيز به همين تفاوت اشاره شده است.
در روايتى چنين مىخوانيم:" يكى از ياران امام صادق ع در باره"
اسلام" و" ايمان" از آن حضرت سؤال كرد و پرسيد آيا اينها با هم
مختلفند؟
امام در پاسخ فرمود: آرى، ايمان با اسلام همراه است، اما اسلام ممكن است همراه
ايمان نباشد".
او توضيح بيشتر خواست امام ع فرمود:
الاسلام شهادة ان لا اله الا اللَّه و التصديق برسول اللَّه صلى عليه و آله و
سلم، به حقنت الدماء، و عليه جرت المناكح و المواريث، و على ظاهره جماعة الناس، و
الايمان الهدى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 309