نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 285
آنها دو اثر دارد، يك اثر فردى و ديگر اثر اجتماعى، و از اين لحاظ هر يك داراى
پاداش و كيفرى است.
لذا در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم كه فرمود:
يغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان يغفر للعالم ذنب واحد!
" هفتاد گناه جاهل بخشوده مىشود پيش از آنكه يك گناه از عالم بخشوده
شود"! [1] از اين
گذشته همواره رابطه نزديكى ميان سطح علم و معرفت با پاداش و كيفر است، همانگونه كه
در بعضى از احاديث اسلامى مىخوانيم:
ان الثواب على قدر العقل:
" پاداش به اندازه عقل و آگاهى انسان است" [2] و در حديث ديگرى از امام باقر ع آمده است
انما يداق اللَّه العباد فى الحساب يوم القيامة على قدر ما آتاهم من العقول فى
الدنيا:
" خداوند در روز قيامت در حساب بندگان به اندازه عقلى كه به آنها در دنيا
داده دقت و سختگيرى مىكند" [3] حتى در روايتى از امام صادق ع آمده است كه: توبه عالم در
بعضى از مراحل پذيرفته نخواهد شد، سپس به اين آيه شريفه استناد، فرمود، إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ
يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ:" توبه
تنها براى كسانى است كه از روى جهل و نادانى كار بدى انجام مىدهند" (سوره
نساء آيه 17) [4] و از
اينجا روشن مىشود كه ممكن است مفهوم" مضاعف" يا" مرتين" در
اينجا افزايش ثواب و عقاب باشد، گاه دو برابر و گاه بيشتر، درست همانند اعدادى كه
جنبه" تكثير" دارد بخصوص اينكه" راغب" در" مفردات"
در معنى
[1] اصول كافى جلد اول صفحه 37 (باب
لزوم الحجة على العالم).
[2] و [3] اصول كافى ج اول صفحه 9 كتاب
العقل و الجهل.
[4] اصول كافى جلد اول صفحه 38 (باب
لزوم الحجة على العالم).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 285