نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 284
خضوع و اطاعت كند و عمل صالحى بجا آورد پاداش او را دو چندان خواهيم داد، و
روزى پر ارزشى را براى او فراهم ساختهايم" (وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ
تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً
كَرِيماً).
" يقنت" از ماده" قنوت" به معنى اطاعت توأم با خضوع و ادب
است [1] و قرآن
با اين تعبير به آنها گوشزد مىكند كه هم مطيع فرمان خدا و پيامبر باشند و هم شرط
ادب را كاملا رعايت كنند.
در اينجا باز به اين نكته بر خورد مىكنيم كه تنها ادعاى ايمان و اطاعت كافى
نيست بلكه بايد به مقتضاى" وَ
تَعْمَلْ صالِحاً" آثار آن در عمل نيز هويدا گردد.
" رزق كريم" معنى گستردهاى دارد كه تمام مواهب معنوى و مادى را در
بر مىگيرد، و تفسير آن به بهشت به خاطر آن است كه بهشت كانون همه اين مواهب است.
نكته: چرا گناه و ثواب افراد با شخصيت، مضاعف است؟
گفتيم گر چه آيات فوق پيرامون همسران پيامبر ص سخن مىگويد كه اگر اطاعت خدا
كنند پاداشى مضاعف دارند، و اگر گناه آشكارى مرتكب شوند كيفر مضاعف خواهند داشت،
ولى از آنجا كه ملاك و معيار اصلى همان داشتن مقام و شخصيت و موقعيت اجتماعى است،
اين حكم در باره افراد ديگر كه موقعيتى در جامعه دارند نيز صادق است.
اين گونه افراد تنها متعلق به خويشتن نيستند، بلكه وجود آنها داراى دو بعد
است، بعدى تعلق به خودشان دارد، و بعدى تعلق به جامعه، و برنامه زندگى آنها
مىتواند جمعى را هدايت يا عدهاى را گمراه كند، بنا بر اين اعمال