نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 247
رسول اللَّه! فيجيبه: و عليك السلام و نحن خلفك، و يقرأ" فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ
يَنْتَظِرُ":" ياران امام حسين ع در كربلا هر
كدام كه مىخواستند به ميدان بروند با امام ع وداع مىكردند و مىگفتند سلام بر تو
اى پسر رسول خدا (سلام وداع) امام ع نيز به آنها پاسخ مىگفت و سپس اين آيه را
تلاوت مىفرمود: فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ
مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ[1] از كتب مقاتل استفاده مىشود كه امام حسين ع اين آيه را بر
كنار جنازه شهيدان ديگرى همچون" مسلم بن عوسجه" و به هنگامى كه خبر
شهادت" عبد اللَّه بن يقطر" به او رسيد نيز تلاوت فرمود [2] و از اينجا
روشن مىشود كه آيه چنان مفهوم وسيعى دارد كه تمام مؤمنان راستين را در هر عصر و
هر زمان شامل مىشود، چه آنها كه جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشيدند و چه آنها
كه بدون هيچگونه تزلزل بر سر عهد و پيمان با خداى خويش ايستادند و آماده جهاد و
شهادت بودند.
***
آيه بعد نتيجه و هدف نهايى عملكردهاى مؤمنان و منافقان را در يك جمله
كوتاه چنين بازگو مىكند:" هدف اين است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان
پاداش دهد، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب كند و يا (اگر توبه كنند) ببخشد و
توبه آنها را بپذيرد، چرا كه خداوند غفور و رحيم است" (لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَ
يُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ
غَفُوراً رَحِيماً).
نه صدق و راستى و وفادارى مؤمنان مخلص بدون پاداش مىماند، و نه سستىها و
كارشكنيهاى منافقان بدون كيفر.