نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 97
سخن مىگويد اشاره به همين معنى دانسته بودند).
***
سپس مىافزايد:" ولى ما اقوامى را در اعصار مختلف خلق كرديم، اما
زمانهاى طولانى بر آنها گذشت" و آثار انبياء و هدايت آنها از قلبها و
انديشههاشان محو شد لذا تو و قرآنت را آورديم و سرگذشت پيشينيان را بيان كرديم تا
روشنگر انسانها باشد) (وَ لكِنَّا أَنْشَأْنا
قُرُوناً فَتَطاوَلَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ).
" و تو هرگز در ميان اهل مدين اقامت نداشتى (تا آيات و اخبار زندگى آنها
را به دست آورى) و براى آنها (اهل مكه) بخوانى" (وَ ما كُنْتَ ثاوِياً فِي أَهْلِ مَدْيَنَ تَتْلُوا
عَلَيْهِمْ آياتِنا) [1] اين ما بوديم كه تو را فرستاديم (و اين اخبار
دقيق مربوط به هزاران سال پيش را [2] در اختيار تو قرار داديم تا هادى اين خلق شوى) (وَ لكِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ).
***
باز براى تاكيد همين معنا مىافزايد:" تو در طرف طور نبودى زمانى كه
ما ندا داديم (و فرمان نبوت را به نام موسى صادر نموديم" (وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الطُّورِ إِذْ نادَيْنا) [3]
[1]" ثاوى" از ماده"
ثوى" به معنى اقامه توأم با استقرار است، و به همين جهت جايگاه و قرارگاه
را" مثوى" مىگويند.
[2] فاصله ميان ظهور موسى (ع) و ظهور
پيامبر اسلام (ص) حدود دو هزار سال بوده است.
[3] بعضى از مفسران احتمال دادهاند
كه منظور از ندا در اينجا ندايى است كه در يك مرتبه ديگر كه موسى (ع) به كوه طور
با هفتاد نفر از بنى اسرائيل آمد، از سوى خدا داده شد، ولى اين احتمال بسيار بعيد
است زيرا اين آيات اشاره به مطالبى است كه در آيات قبل آمده كه پيامبر (ص) از آن
خبر داده در حالى كه شاهد و ناظر نبوده است و مىدانيم در آيات قبل سخن از حركت
موسى از مدين به سوى مصر و شنيدن كلام خدا براى بار اول در وادى طور است (دقت
كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 97