نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 96
در اينجا كدام اقوامند؟ بعضى از مفسرين آن را اشاره به كفار قوم نوح و عاد و
ثمود و مانند آنها مىدانند، چرا كه با گذشت زمان، آثار انبياى پيشين محو شده بود
و لازم بود كتاب آسمانى تازهاى در اختيار بشريت قرار گيرد.
و بعضى اشاره به هلاكت قوم فرعون كه بازماندگان اقوام پيشين بودند مىدانند،
چرا كه خداوند تورات را بعد از هلاك آنها به موسى ع داد.
اما هيچ مانعى ندارد كه جمله فوق اشاره به همه اين اقوام باشد.
" بصائر" جمع" بصيرت" به معنى بينايى است و در اينجا
منظور آيات و دلائلى است كه موجب روشنايى قلب مؤمنان مىشد، و هدايت و رحمت نيز از
لوازم اين بصيرت است، و به دنبال آن تذكر و بيدارى دلهاى آماده [1]
***
سپس به بيان
اين حقيقت مىپردازد كه آنچه را در باره موسى و فرعون با تمام ريزهكاريهاى دقيق
آن بيان كرديم، خود دليلى است بر حقانيت قرآن تو، چرا كه تو در اين صحنهها هرگز
حاضر نبودى و اين ماجراها را با چشم نديدى بلكه اين لطف خدا بود كه اين آيات را
براى هدايت مردم بر تو نازل كرد.
مىگويد:" تو در جانب غربى نبودى هنگامى كه ما فرمان نبوت را به موسى
داديم، و تو از شاهدان اين ماجراها محسوب نمىشدى" (وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى
مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ).
توجه به اين نكته لازم است كه موسى ع در مسيرش از مدين به سوى مصر كه از
سرزمين سينا مىگذشت درست از سوى" شرق" به" غرب" حركت مىكرد،
و به عكس هنگامى كه بنى اسرائيل از مصر به سوى شام آمدند و از سينا گذشتند از طرف
غرب به شرق مىآمدند (و لذا بعضى از مفسران جمله" فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ" را در سوره شعراء آيه 60 كه در باره تعقيب فرعونيان از بنى اسرائيل