نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 90
اما ببينيم سرانجام اين كبر و غرور به كجا رسيد، قرآن مىگويد:" ما او و
لشكريانش را گرفتيم و در دريا پرتاب كرديم"! (فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِ).
آرى مرگ آنها را به دست عامل حياتشان سپرديم، و نيل را كه رمز عظمت و قدرت
آنها بود به گورستانشان مبدل ساختيم! جالب اينكه تعبير به" فَنَبَذْناهُمْ"
مىكند از ماده" نبذ" (بر وزن نبض) كه به معنى دور افكندن اشياء بىارزش
و بىمقدار است راستى انسان خودخواه مستكبر و جانى و جبار چه ارزشى مىتواند داشته
باشد؟، آرى ما اين موجودات بىارزش را از جامعه انسانى طرد كرديم و صفحه زمين را
از لوث وجودشان پاك ساختيم.
و در پايان آيه روى سخن را به پيامبر اسلام كرده مىفرمايد:" ببين عاقبت
كار ظالمان چگونه بود"؟ (فَانْظُرْ
كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ).
اين نگاه با چشم ظاهر نيست كه با چشم دل است، و اين تعبير مخصوص ظالمان ديروز
نيست كه ستمگران امروز نيز سرنوشتى جز اين ندارند!
***
بعد مىافزايد" ما آنها
را امامان و پيشوايانى قرار داديم كه دعوت به دوزخ مىكنند و روز قيامت هيچكس به
يارى آنها نمىآيد"! (وَ
جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا
يُنْصَرُونَ).
اين تعبير براى بعضى از مفسران مشكلى ايجاد كرده كه چگونه ممكن است خداوند
كسانى را پيشوايان باطل قرار دهد؟ كار او دعوت به خير و مبعوث ساختن امامان و
پيشوايان حق است نه باطل.
ولى اين مطلب پيچيدهاى نيست، زيرا اولا: آنها سردسته دوزخيانند و هنگامى كه
گروههايى از دوزخيان به سوى آتش حركت مىكنند آنها پيشاپيش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 90