نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 43
و گمراه
كننده آشكارى است" (قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ
إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ).
به تعبير
ديگر، او مىخواست دست مرد فرعونى را از گريبان بنى اسرائيلى جدا كند، هر چند گروه
فرعونيان مستحق بيش از اين بودند، اما در آن شرائط اقدام به چنين كارى مصلحت نبود،
و چنان كه خواهيم ديد همين امر سبب شد كه ديگر نتواند در مصر بماند و راه مدين را
پيش گرفت.
***
سپس قرآن
از قول موسى چنين مىگويد:" او گفت: پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم، مرا
ببخش، و خداوند او را بخشيد، كه او غفور و رحيم است" (قالَ
رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ
الْغَفُورُ الرَّحِيمُ).
مسلما موسى
در اينجا گناهى مرتكب نشد، بلكه در واقع ترك اولايى از او سر زد كه نمىبايست چنين
بىاحتياطى كند تا به دردسر و زحمت و رنج بيفتد او در برابر همين ترك اولى از خدا
تقاضاى عفو كرد و خدا نيز او را مشمول لطفش قرار داد.
***
"
موسى گفت: به شكرانه اين نعمت كه مرا مشمول عفو خود قرار دادى و در چنگال دشمنان
گرفتار نساختى، و به شكرانه تمام نعمتهايى كه از آغاز تا كنون به من مرحمت كردى من
هرگز پشتيبانى از مجرمان نخواهم كرد و يار ستمكاران نخواهم بود" (قالَ
رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ).
بلكه هميشه
به يارى مظلومان و رنجديدگان خواهم شتافت، منظورش از اين جمله اين بود كه من هرگز
با فرعونيان مجرم و گنهكار همكارى نخواهم كرد بلكه در كنار ستمديدگان بنى اسرائيل
خواهم بود. و اينكه بعضى احتمال دادهاند منظور از" مجرم" آن مرد
اسرائيلى بوده باشد بسيار بعيد به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 43