نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 249
ابراهيم ع نيز از سرزمين بابل- به اتفاق لوط و همسرش ساره- به سوى سرزمين شام،
مهد انبياء و توحيد، حركت كرد، تا بتواند در آنجا عده و عدهاى فراهم سازد و دعوت
توحيد را وسعت بخشد.
جالب اينكه ابراهيم ع مىگويد:" من به سوى پروردگارم هجرت مىكنم"
چرا كه اين راه، راه پروردگار بود، راه رضاى او، و راه دين و آئين او.
البته بعضى احتمال دادهاند كه ضمير" قال" به" لوط"
بازگردد، يعنى لوط گفت: من به سوى خداى خودم هجرت مىكنم، ظاهر جمله نيز با اين
معنى سازگار است، ولى شواهد تاريخى و قرآنى نشان مىدهد كه مرجع ضمير"
ابراهيم" است، و هجرت لوط نيز به تبعيت ابراهيم بود.
شاهد اين سخن آيه 99 سوره صافات است كه از قول ابراهيم مىگويد:
إِنِّي ذاهِبٌ إِلى رَبِّي سَيَهْدِينِ:" من به سوى خداى خودم مىروم و او مرا هدايت خواهد
كرد" [1]
***
در
آخرين آيه مورد بحث سخن از مواهب چهارگانهاى است كه خداوند بعد از اين هجرت بزرگ
به ابراهيم داد.
نخست فرزندان لايق و شايسته بود، فرزندانى كه بتوانند چراغ ايمان و نبوت را در
دودمان او روشن نگهدارند، مىگويد:" ما به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم"
(وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ).
دو پيامبر بزرگ و شايسته كه هر كدام راه و خط ابراهيم ع بتشكن را تداوم
بخشيدند.
[1] در زمينه هجرت"
ابراهيم" از سرزمين" بابل" به" شام" بحث مشروحى ذيل آيه
71 به بعد سوره انبياء (جلد سيزدهم تفسير نمونه از صفحه 451 به بعد) آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 249