نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 248
فرمان حق در اين دنيا تشكيل شده است، رنگ جاودانى به خود خواهد گرفت و در آنجا
محكمتر مىشود، حتى از بعضى از روايات استفاده مىشود كه مؤمنان در آنجا براى
يكديگر استغفار و شفاعت مىكنند، در حالى كه مشركان به لعن كردن يكديگر مشغولند [1]
***
در آيه بعد
اشاره به ايمان لوط و هجرت ابراهيم مىكند، مىگويد" لوط به ابراهيم ايمان
آورد" (فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ).
" لوط" خود از پيامبران بزرگ خدا بود و با ابراهيم خويشاوندى نزديك
داشت (مىگويند: پسر خواهر ابراهيم بود) از آنجا كه پيروى يك فرد بزرگ به منزله
پيروى يك امت و ملت است، خداوند در اينجا مخصوصا از ايمان لوط آن شخصيت والاى
معاصر ابراهيم سخن مىگويد: تا روشن شود اگر ديگران ايمان نياوردند مهم نبود.
البته به نظر مىرسد كه در سرزمين بابل دلهاى آمادهاى براى پذيرش دعوت
ابراهيم بود و پس از مشاهده آن معجزه عظيم به او گرويدند، ولى مسلما در اقليت قرار
داشتند.
سپس مىافزايد:" ابراهيم گفت: من به سوى پروردگارم هجرت مىكنم كه او
عزيز و حكيم است" (وَ قالَ إِنِّي مُهاجِرٌ
إِلى رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ).
روشن است هنگامى كه رهبران الهى رسالت خود را در يك منطقه به انجام رساندند و
محيط آن قدر آلوده و تحت فشار جباران قرار داشت كه پيشرفت دعوت آنها را متوقف
نمود، بايد از آنجا به منطقهاى ديگر هجرت كنند تا دعوت الهى را گسترش دهند.
[1] كتاب توحيد صدوق طبق نقل نور
الثقلين ج 4 ص 154.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 248