نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 179
جمله وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ كه در ذيل اين آيه آمده است مورد دقت قرار ندادهاند، آن
گونه كه على ع در آن دقت فرموده" [1] مطلبى را كه بايد بر اين سخن بيفزائيم اين است كه اين گروه
حتى در شناخت فرعون و قارون گرفتار اشتباه شدهاند، چرا كه فرعون هم علو در ارض
كرد و هم مفسد بود" إِنَّهُ كانَ مِنَ
الْمُفْسِدِينَ" (قصص- 4) و قارون نيز فساد در زمين كرد
و هم علو و برترىجويى به مقتضاى"
فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ"
(قصص- 79).
در حديث ديگرى از امير مؤمنان على ع چنين آمده است كه به هنگام خلافت ظاهرى
شخصا در بازارها قدم مىزد، گم شدهها را راهنمايى مىكرد، ضعيفان را كمك مىنمود
و از كنار فروشندگان و كسبه رد مىشد و اين آيه را براى آنها مىخواند: تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا
يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً، سپس مىفرمود:
نزلت هذه الاية فى اهل العدل و التواضع من الولاة، و اهل القدرة من الناس:
" اين آيه در باره زمامداران عادل و متواضع و همچنين ساير قدرتمندان از
تودههاى مردم نازل شده است" [2] يعنى همانگونه كه من حكومت را وسيله برترىجويى خودم قرار
ندادهام شما نيز نبايد قدرت مالى خود را وسيله سلطه بر ديگران قرار دهيد كه
سرانجام و عاقبت نيك از آن گروهى است كه نمىخواهند برترىجويى و فساد كنند.
همانگونه كه قرآن در پايان آيه مورد بحث مىفرمايد:" و عاقبت از آن
پرهيزكاران است" (وَ الْعاقِبَةُ
لِلْمُتَّقِينَ).
" عاقبت" به مفهوم وسيع كلمه، سرانجام نيك، پيروزى در اين جهان،