نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 89
ما به آن دو خطاب كرديم" و
گفتيم: به سوى اين قوم برويد كه آيات ما را تكذيب كردند" (فَقُلْنَا اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا
بِآياتِنا).
آنها از يك سو آيات و نشانههاى خدا را كه در آفاق و انفس و در تمام عالم هستى
وجود دارد عملا تكذيب نمودند، و راه شرك و بت پرستى را پيش گرفتند، و از سوى ديگر
تعليمات انبياى پيشين را نيز ناديده گرفته، و آنها را تكذيب نمودند.
ولى با تمام تلاش و كوششى كه موسى و برادرش انجام دادند، و با ديدن آن همه
معجزات عظيم و متنوع و روشن، باز راه كفر و انكار را پيش گرفتند، لذا" ما
آنها را شديدا در هم كوبيديم و نابود كرديم" (فَدَمَّرْناهُمْ تَدْمِيراً).
واژه" تدمير" از ماده" دمار" به معنى هلاكت از يك طريق
اعجابانگيز است و براستى هلاكت قوم فرعون در امواج خروشان نيل، با آن كيفيتى كه
مىدانيم از عجائب تاريخ بشر است.
***
همچنين" قوم نوح را هنگامى كه تكذيب رسولان الهى كردند، غرق نموديم و
سرنوشت آنها را نشانه روشنى براى عموم مردم قرار داديم، و براى همه ستمگران عذاب
دردناكى فراهم ساختيم" (وَ قَوْمَ
نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً
وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِينَ عَذاباً أَلِيماً).
جالب توجه اينكه مىگويد: آنها تكذيب رسولان كردند (نه تنها يك رسول) چرا كه
در ميان رسل و پيامبران خدا در اصول دعوت، تفاوتى نيست، و تكذيب يكى از آنها تكذيب
همه آنها است، بعلاوه آنها اصولا با دعوت همه پيامبران الهى مخالفت داشتند و منكر
همه اديان بودند.
***
همچنين" قوم عاد و ثمود و اصحاب الرس و اقوام بسيار ديگرى را كه در
اين ميان بودند هلاك كرديم" (وَ عاداً وَ
ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَيْنَ ذلِكَ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 89