نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 85
از امام صادق ع نيز چنين نقل شده است:
الترتيل ان تتمكث به و تحسن به صوتك، و اذا مررت بآية فيها ذكر النار فتعوذ
باللَّه من النار و اذا مررت بآية فيها ذكر الجنة فاسئل اللَّه الجنة:
" ترتيل آنست كه آيات را با تانى بخوانى و با صداى زيبا و هنگامى كه به
آيهاى برخورد مىكنى كه در آن سخن از آتش دوزخ است به خدا پناه بر، و هنگامى كه
به آيهاى مىرسى كه در آن بيان بهشت است از خدا بهشت را بطلب (خود را به اوصاف
بهشتيان متصف كن و از صفات دوزخيان بپرهيز) [1]
در اينكه منظور از محشور شدن اين گروه از مجرمان بر صورتشان چيست در ميان
مفسران گفتگو بسيار است:
جمعى آن را به همان معنى حقيقيش تفسير كردهاند و گفتهاند فرشتگان عذاب آنها
را در حالى كه به صورت به روى زمين افتادهاند كشان كشان به دوزخ مىبرند اين از
يك سو نشانه خوارى و ذلت آنها است چرا كه آنها در دنيا نهايت كبر و غرور و خود
برتربينى نسبت به خلق خدا داشتند، و از سوى ديگر تجسمى است از گمراهيشان در اين
جهان، چرا كه چنين كسى را كه به اين طريق مىبرند به هيچوجه جلو خود را نمىبيند،
و از آنچه در اطراف او مىگذرد، آگاه نيست.
اما بعضى ديگر آن را به معنى كنائيش گرفتهاند: گاهى گفتهاند اين جمله كنايه
از تعلق قلب آنها به دنيا است، يعنى آنها به خاطر اينكه صورت قلبشان هنوز هم با
دنيا ارتباط دارد به سوى جهنم كشيده مىشوند [2]