نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 556
البته از كلمات بعضى از قدماى علماى شيعه و همچنين از سخنان مرحوم طبرسى در
مجمع البيان برمىآيد كه اقليت بسيار كوچكى از شيعه با اين عقيده مخالف بودند، و
رجعت را به معنى بازگشت دولت و حكومت اهل بيت ع تفسير مىكردند، نه بازگشت اشخاص و
زنده شدن مردگان، ولى مخالفت آنها طورى است كه لطمهاى به اجماع نمىزند.
به هر حال در اينجا بحثهاى فراوانى است كه براى خارج نشدن از طرز بحث تفسيرى
به صورت فشرده در اينجا مىآوريم:
1- بدون ترديد احياى گروهى از مردگان در اين دنيا از محالات نيست، همانگونه كه
احياى جميع انسانها در قيامت كاملا ممكن است و تعجب از چنين امرى همچون تعجب گروهى
از مشركان جاهليت از مساله معاد است و سخريه در برابر آن همانند سخريه آنها در
مورد معاد مىباشد، چرا كه عقل چنين چيزى را محال نمىبيند، و قدرت خدا آن چنان
وسيع و گسترده است كه همه اين امور در برابر آن سهل و آسان است.
2- در قرآن مجيد، وقوع رجعت اجمالا در پنج مورد از امتهاى پيشين آمده است.
الف- در مورد" پيامبرى كه از كنار يك آبادى عبور كرد در حالى كه ديوارهاى
آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوانهاى اهل آن در هر سو پراكنده شده بود، و از خود
پرسيد چگونه خداوند اينها را پس از مرگ زنده مىكند، اما خدا او را يكصد سال
ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت چقدر درنگ كردى؟
عرض كرد يك روز يا قسمتى از آن، فرمود نه بلكه يكصد سال بر تو گذشت" (آيه
259 سوره بقره).
اين پيامبر، عزير باشد يا پيامبر ديگرى تفاوت نمىكند، مهم صراحت قرآن در
زندگى پس از مرگ است در همين دنيا (فَأَماتَهُ
اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 556