responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 503

به هر حال زندگى قوم لوط كه به انحراف جنسى و همجنس‌گرايى و عادات زشت و ننگين ديگر در دنيا مشهورند، و همچنين پايان دردناك زندگى آنها مى‌تواند تابلوى گويايى براى كسانى كه در منجلاب شهوت غوطه‌ورند بوده باشد، و گسترش اين آلودگى در ميان انسانها ايجاب مى‌كند كه اين ماجرا بارها خاطر نشان گردد.

در آيات مورد بحث نخست مى‌گويد:" لوط را به ياد آور هنگامى كه به قومش گفت: آيا شما به سراغ كار بسيار زشت و قبيح مى‌رويد در حالى كه (زشتى و نتائج شوم آن را) مى‌بينيد (وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ‌) [1]" فاحشه" چنان كه قبلا هم اشاره كرده‌ايم به معنى كارهايى است كه زشتى و قباحت آن روشن و آشكار است و در اينجا منظور همجنس‌گرايى و عمل ننگين" لواط" است.

جمله انتم تبصرون اشاره به اين است كه شما زشتى و شناعت اين عمل و عواقب شوم آن را با چشم خود مى‌بينيد كه چگونه جامعه شما را سر تا پا آلوده كرده، و حتى بچه‌ها و كودكان شما در امان نيستند، چرا مى‌بينيد باز هم بيدار نمى‌شويد؟! و اما اينكه بعضى احتمال داده‌اند اشاره به اين باشد كه در مقابل چشم يكديگر مرتكب چنين كارى مى‌شوند با ظاهر عبارت چندان سازگار نيست، چرا كه لوط مى‌خواهد و جدان آنها را بيدار كرده و نداى درونشان را به گوششان برساند، سخن لوط از بصيرت است و ديدن عواقب مرگبار اين عمل و بيدار شدن.

***

[1]" لوطا" ممكن است منصوب به فعل" ارسلنا" باشد كه در آيات قبل آمده و يا به فعل مقدرى همچون" اذكر" ولى احتمال دوم با توجه به جمله اذ قال ...

مناسبتر به نظر مى‌رسد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست