نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 490
چرا فقط دنبال بديها و تقاضاى نزول عذاب هستيد؟ اين لجاجت و خيرهسرى براى
چيست؟
تنها قوم صالح نبودند كه در مقام انكار دعوت او، تقاضاى عذاب موعود را
مىكردند، در قرآن مجيد كرارا اين مطلب ديده مىشود از جمله در مورد قوم هود
(اعراف- 70).
در مورد پيامبر اسلام ص و بعضى از مشركان متعصب و سرسخت مىخوانيم:
وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ
مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ
أَلِيمٍ:" به خاطر بياور هنگامى كه آنها گفتند
پروردگارا! اگر اين دعوت محمد حق است و از ناحيه تو، بارانى از سنگ بر ما فرو فرست
و يا ما را به عذاب دردناكى مبتلا كن"! (انفال- 32).
و اين راستى عجيب است كه انسان بخواهد صدق مدعى نبوت را از طريق مجازات نابود
كننده بيازمايد نه از طريق تقاضاى رحمت، در حالى كه يقينا احتمال صدق اين پيامبران
را در قلبشان مىدادند، هر چند با زبان منكر بودند.
اين درست به آن مىماند كه شخصى دعوى طبابت كند و بگويد اين دارو شفابخش است،
و اين دارو كشنده، و ما براى آزمايش او به سراغ دارويى كه كشندهاش توصيف كرده است
برويم، نه داروى شفا بخش.
اين نهايت جهل و نادانى و تعصب است، اما جهل از اين فراوردهها بسيار دارد.
***
به هر حال اين قوم سركش به جاى اينكه اندرز دلسوزانه اين پيامبر بزرگ را
به گوش جان بشنوند و به كار بندند با يك سلسله سخنان واهى و نتيجه- گيريهاى
بىپايه به مبارزه با او برخاستند، از جمله اينكه" گفتند ما هم خودت و هم
كسانى را كه با تو هستند به فال بد گرفتهايم" (قالُوا اطَّيَّرْنا بِكَ وَ بِمَنْ مَعَكَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 490