responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 491

گويا آن سال خشكسالى و كمبود محصول و مواد غذايى بود، آنها گفتند اين گرفتاريها و مشكلات ما همه از قدوم ناميمون تو و ياران تو است، شما مردم شومى هستيد و براى جامعه ما بدبختى به ارمغان آورده‌ايد، و با توسل به حربه فال بد كه حربه افراد خرافى و لجوج است مى‌خواستند منطق نيرومند او را درهم بكوبند.

اما او در پاسخ" گفت: فال بد (و بخت و طالع شما) در نزد خدا است" (قالَ طائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّهِ‌).

او است كه شما را به خاطر اعمالتان گرفتار اين مصائب ساخته و اعمال شما است كه در پيشگاه او چنين مجازاتى را سبب شده.

اين در حقيقت يك آزمايش بزرگ الهى براى شما است آرى" شما گروهى هستيد كه آزمايش مى‌شويد" (بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ‌).

اينها آزمايشهاى الهى است، اينها هشدارها و بيدارباشها است، تا كسانى كه شايستگى و قابليت دارند، از خواب غفلت بيدار شوند، و مسير نادرست خود را اصلاح كنند و به سوى خدا آيند.

نكته:" تطير" و" تفال"

" تطير" چنان كه مى‌دانيم از ماده" طير" به معنى پرنده است، و چون عرب فال بد را غالبا بوسيله پرندگان مى‌زد، عنوان" تطير" به معنى فال بد زدن آمده است، در برابر" تفال" كه به معنى فال نيك زدن است.

در قرآن كرارا اين معنى مطرح شده است كه مشركان خرافى در برابر پيامبران الهى به اين حربه متوسل مى‌شدند، چنان كه در مورد موسى ع و يارانش‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 491
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست