نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 363
اصل، نفى مىشود (براى توضيح بيشتر به جلد 12 تفسير نمونه صفحه 57 ذيل آيه 15
سوره اسراء مراجعه فرمائيد).
***
سپس به پاسخ يكى ديگر از بهانهها، يا تهمتهاى نارواى دشمنان قرآن
مىپردازد كه مىگفتند: محمد ص با فردى از جن! مربوط است، و او اين آيات را تعليمش
مىدهد! در حالى كه قرآن تاكيد مىكند اين آيات" تنزيل رب العالمين"
است.
در اينجا اضافه مىكند:" شياطين و جنيان اين آيات را نازل نكردند" (وَ ما تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّياطِينُ).
***
سپس به بيان پاسخ اين تهمت واهى دشمنان پرداخته مىگويد:" براى جنيان
و شياطين، هرگز سزاوار نيست كه چنين كتابى را نازل كنند" (وَ ما يَنْبَغِي لَهُمْ).
يعنى محتواى اين كتاب بزرگ كه در مسير حق و دعوت به پاكى و عدالت و تقوى و نفى
هر گونه شرك است بخوبى نشان مىدهد كه با افكار شيطانى و القائات شياطين هيچگونه
شباهت ندارد، و شياطين جز شر و فساد كارى ندارند، و اين كتاب خير و صلاح است بنا
بر اين بررسى محتواى آن به تنهايى بيانگر اصالت آن است بعلاوه" آنها توانايى
بر چنين كارى ندارند" (وَ ما
يَسْتَطِيعُونَ).
اگر آنها چنين قدرتى مىداشتند بايد ساير كسانى كه در محيط نزول قرآن
همانند" كاهنان" با شياطين مربوط بودند (يا لا اقل مشركان ارتباطشان را
مسلم مىدانستند) بتوانند همانند آن را بياورند، با اينكه همگى عاجز ماندند و با
عجزشان ثابت كردند كه اين آيات ما فوق توان آنها است.
***
بعلاوه" كاهنان" خود معترف بودند كه بعد از تولد پيامبر ص،
رابطه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 363