نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 353
عذابهاى دنيا و بلاهاى نابود كننده و مجازات" استيصال" است.
***
لذا به دنبال آن مىفرمايد: در اين حال آنها به خود مىآيند و از گذشته
ننگين خود پشيمان، و از آينده وحشتناك خويش سخت نگران مىشوند و" مىگويند
آيا به ما مهلت داده مىشود" تا ايمان بياوريم و گذشته خراب خود را آباد
سازيم؟! (فَيَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ).
نكتهها:
1- تعصبات شديد نژادى و قبيلگى
بدون شك انسان به هر سرزمين يا قبيله و نژادى تعلق داشته باشد نسبت به آن عشق
مىورزد، و اين پيوند علاقه او با سرزمين و قوم و نژادش نه تنها عيب نيست بلكه
عامل سازندهاى براى همكاريهاى اجتماعى او است، ولى اين امر حسابى دارد، اگر از حد
بگذرد به صورت مخرب و گاه فاجعه آفرين درخواهد آمد، و منظور از تعصب نژادى و
قبيلگى كه مورد نكوهش قرار مىگيرد همين" افراط" است.
" تعصب" و" عصبيت" در اصل از ماده" عصب" به
معنى پىهايى است كه مفاصل را به هم ارتباط مىدهد، سپس هر گونه ارتباط و به هم
پيوستگى را تعصب و عصبيت ناميدهاند، اما معمولا اين لفظ در مفهوم افراطى و مذموم
آن به كار مىرود.
دفاع افراطى از قوم و قبيله و نژاد و وطن، سرچشمه بسيارى از جنگها در طول
تاريخ بوده است، و عاملى براى انتقال خرافات و زشتيها- تحت عنوان آداب و سنن قبيله
و نژاد- به اقوام ديگر شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 353