نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 313
به هر حال صالح مامور بود كه به آنها اعلام كند اين شتر عجيب و خارق- العاده
را كه نشانهاى از قدرت بى پايان خدا است به حال خود رها كنند، و دستور داد:"
كمترين آزارى به آن نرسانيد كه اگر چنين كنيد عذاب روز عظيم شما را فرو خواهد
گرفت" (وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ
عَذابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ).
***
البته قوم سركشى كه حاضر به بيدارى فريبخوردگان نبودند و آگاهى مردم را
مزاحم منافع خود مىدانستند، توطئه از ميان بردن ناقه را طرح كردند و"
سرانجام بر آن حمله نموده و با يك يا چند ضربه آن را از پاى درآوردند، و سپس از
كرده خود نادم و پشيمان شدند" چرا كه عذاب الهى را در چند قدمى خود احساس
مىكردند" (فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِينَ) [1]
***
چون طغيانگرى آنها از حد گذشت و عملا نشان دادند كه آماده پذيرش حق نيستند
اراده خدا بر اين قرار گرفت كه زمين را از لوث وجودشان پاك كند:
" در اين هنگام عذاب الهى آنها را فرو گرفت" (فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ).
و به طورى كه در سوره اعراف آيه 78 و سوره هود آيه 67 اجمالا آمده است نخست
زلزله شديدى سرزمين آنها را تكان داد، هنگامى كه از خواب بيدار شدند و بر سر زانو
نشستند حادثه آنها را مهلت نداد، صاعقهاى مرگبار كه با زلزله همراه بود ديوارها
را بر سرشان فرود آورد، و در همان حال جان خود را در ميان وحشتى عجيب از دست
دادند.
[1]" عقروها" از ماده"
عقر" (بر وزن قفل) در اصل به معنى ريشه و اساس چيزى است، گاه به معنى سر
بريدن، و گاه به معنى پى كردن حيوان (پائين پاى او را قطع كردن و به زمين افكندن)
نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 313