نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 312
آرى آنها عقل را در اين مىديدند كه انسان همرنگ محيط باشد، نان را به نرخ روز
بخورد، و خود را با همه مفاسد تطبيق دهد، اگر مردى الهى و انقلابى براى درهم ريختن
عقائد و نظام فاسد قيام مىكرد، طبق اين منطق او را ديوانه و مجنون و مسحور
مىخواندند.
بعضى از مفسران در معنى" مسحرين" احتمالات ديگرى دادهاند كه چندان
مناسب نيست لذا از آن صرف نظر كرديم.
***
به هر حال اين گروه سركش، نه به خاطر حقطلبى كه به خاطر بهانه جويى
تقاضاى معجزه كردند، و بايد به آنها اتمام حجت مىشد، لذا صالح به دستور
خداوند" گفت: اين ناقهاى است كه براى او سهمى از آب قريه است، و براى شما
سهم روز معينى" (قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها
شِرْبٌ وَ لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ).
" ناقة" به معنى شتر ماده است، و قرآن درباره خصوصيات اين شتر كه
وضع اعجاز آميزى داشته سربسته سخن گفته است، و ويژگيهاى آن را نشمرده، ولى
مىدانيم يك شتر عادى و معمولى نبوده است، به گفته جمعى از مفسرين اين ناقه به طرز
معجزهآسايى از دل كوه برآمد، و از ويژگيهاى آن اين بود كه يك روز آب آبادى را به
خود تخصيص مىداد و مىنوشيد، چنان كه در آيه فوق، و آيه 28 سوره قمر به آن اشاره
شده است.
البته خصوصيات ديگرى نيز در پارهاى از روايات درباره آن گفته شده است [1]
***
[1] براى توضيح بيشتر در اين زمينه به
جلد 9 تفسير نمونه صفحه 155 ذيل آيه 61 سوره هود مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 312