نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 280
معلوم است كه قوم نوح تنها نوح را تكذيب كردند اما از آنجا كه دعوت همه
پيامبران از نظر اصول يكى بود، تكذيب نوح تكذيب همه رسولان محسوب مىشد، و لذا
مىفرمايد قوم نوح" مرسلين" را تكذيب كردند.
اين احتمال نيز وجود دارد كه اصولا قوم نوح، منكر همه اديان و مذاهب بودند و
تمام پيامبران الهى را چه قبل از ظهور نوح و چه بعد از ظهورش تكذيب مىكردند.
***
سپس به اين فراز از زندگى او كه شبيه فرازهايى است كه در گذشته از ابراهيم
و موسى نقل شد اشاره كرده مىگويد:" به خاطر بياور هنگامى كه برادرشان نوح به
آنها گفت: آيا پرهيزگارى پيشه نمىكنيد" (إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ).
تعبير به" برادر" تعبيرى است كه نهايت پيوند محبت آميز را بر اساس
مساوات و برابرى مشخص مىكند، يعنى نوح بى آنكه بخواهد تفوقى بر آنان بجويد با
نهايت صفا و صميميت آنها را دعوت به پرهيزكارى كرد.
تعبير به اخوت و برادرى كه نه تنها در مورد نوح بلكه درباره بسيارى ديگر از
پيامبران (مانند هود و صالح و لوط) آمده است به همه رهبران راه حق الهام مىبخشد
كه بايد در دعوت خود نهايت محبت و صميميت توأم با دورى از هر گونه تفوقطلبى را
رعايت كنند، تا دلهاى رميده جذب آئين حق گردد، و هيچ سنگينى احساس نكنند.
***
پس از دعوت به تقوى كه خمير مايه هر گونه هدايت و نجات است اضافه
مىكند" من براى شما فرستاده امينى هستم" (إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ).
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 280