نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 268
الصالحات" محسوب مىشوند.
***
سپس به عنوان استثناء بر اين سخن مىافزايد:" مگر كسى كه به حضور خدا
بيايد در حالى كه قلب سليم (سالم از هر گونه شرك و كفر و آلودگى به گناه) داشته
باشد" (إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ
سَلِيمٍ).
و به اين ترتيب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت، قلب سليم است، چه تعبير جامع و
جالبى؟ تعبيرى كه هم ايمان خالص و نيت پاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عمل
صالح، چرا كه چنين قلب پاكى، ثمرهاى جز عمل پاك نخواهد داشت، و به تعبير ديگر
همانگونه كه قلب و روح انسان در اعمال انسان مؤثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعى
در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود- خواه رحمانى يا شيطانى- درمىآورند.
***
سپس به شرح بهشت و دوزخ پرداخته چنين مىگويد:" در آن هنگام بهشت به
پرهيزگاران نزديك مىگردد" (وَ
أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ) [1]
اين در حقيقت قبل از ورود آنها به بهشت و دوزخ است كه هر يك از اين دو گروه
منظره جايگاه خود را از نزديك مىبينند: مؤمنان مسرور و گمراهان وحشت زده مىشوند،
و اين نخستين برنامههاى پاداش و كيفر آنها است.
جالب اينكه نمىگويد: پرهيزگاران را به بهشت نزديك مىكنند، بلكه مىگويد بهشت
را به آنها نزديك مىسازند و اين اشاره به مقام بسيار با عظمت و پرارزش آنها است.
[1]" ازلفت" از ماده"
زلفى" (بر وزن كبرى) به معنى قرب و نزديكى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 268