نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 102
در زمينه" بت هوا و هوس" در نكتهها، به خواست خدا، بحث مشروحى
خواهد آمد.
***
بالآخره سومين پاسخى كه قرآن از اين گروه گمراه مىگويد اين است كه
مىگويد:" آيا تو گمان مىكنى كه اكثر آنها گوش شنوا دارند، يا
مىفهمند"؟! (أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ
أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ).
" نه آنها تنها مانند چهارپايانند، بلكه گمراهتر"! (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُ).
يعنى سخريهها و سخنان زننده و غير منطقى آنها هرگز تو را ناراحت نكند چون
آدمى يا بايد خود داراى عقل باشد و آن را به كار گيرد (و مصداق" يعقلون"
گردد) و يا اگر از علم و دانش برخوردار نيست از دانايان سخن بشنود (و مصداق يسمعون
باشد) اما اين گروه نه آنند و نه اين، و به همين دليل با چهار پايان تفاوتى
ندارند، و روشن است كه از چهارپا نمىتوان توقعى داشت، جز نعره كشيدن و لگد زدن، و
كارهاى غير منطقى انجام دادن.
بلكه اينها از چهارپايان نيز بدبختتر و بينواترند كه آنها امكان تعقل و
انديشه ندارند، و اينها دارند و به چنان روزى افتادهاند!.
قابل توجه اينكه باز در اينجا قرآن، تعبير به" اكثرهم" مىكند و اين
حكم را به همه آنها تعميم نمىدهد، چرا كه ممكن است در ميان آنها افرادى واقعا
فريب خورده باشند كه وقتى در مقابل حق قرار گرفتند تدريجا پردهها از مقابل چشمشان
كنار مىرود و پذيراى حق مىشوند و اين خود دليل بر رعايت انصاف در بحثهاى قرآنى
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 102