نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 72
خود
ببيند" (لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ).
مفسران در
تفسير كلمه" منافع" در اينجا سخن بسيار گفتهاند، ولى كاملا روشن است كه
هيچگونه محدوديتى در اين لفظ نيست تمام منافع و بركات معنوى و نتائج مادى، فوائد
فردى و اجتماعى، فلسفههاى سياسى و اقتصادى و اخلاقى را همه شامل مىشود.
آرى بايد
مسلمانان از همه نقاط جهان از ميان تمام قشرها به آنجا رو آورند تا شاهد و ناظر
اين منافع باشند، چه تعبير زيبايى؟ شاهد و ناظر باشند، و آنچه را با گوش شنيدهاند
با چشم ببينند!.
لذا در كتاب
كافى از امام صادق ع مىخوانيم" ربيع بن خثيم" از امام، تفسير اين كلمه
را خواست، امام در پاسخ فرمود:" منافع" دنيا و" منافع" آخرت
را هر دو در بر مىگيرد [1] به خواست
خدا در نكات آيه از اين منافع گوناگون بطور مشروح سخن خواهيم گفت سپس اضافه
مىكند:" و آنها بيايند و قربانى كنند و نام خدا را در ايام معينى بر چهار
پايانى كه به آنها روزى داده است (به هنگام ذبح) ببرند" (وَ
يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ
بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ).
از آنجا كه
توجه اصلى در مراسم حج به جنبههايى است كه با خدا ارتباط پيدا مىكند و روح اين
عبادت بزرگ را منعكس مىسازد در آيه فوق از مراسم قربانى، تنها مساله بردن نام خدا
را كه يكى از شرائط است بيان مىكند، اشاره به اينكه آنها به هنگام ذبح قربانى
تمام توجهشان به خدا و قبول در گاه او است و استفاده از گوشت آن تحت الشعاع آن
قرار دارد.
قربانى كردن
حيوانات در حقيقت رمزى است براى آمادگى براى قربانى شدن در راه خدا، همانگونه كه
در سر گذشت ابراهيم ع و اسماعيل ع و قربانى
[1] كتاب كافى به نقل تفسير نور الثقلين ج 3
صفحه 488.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 72