نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 522
كسى كه خدا را عالم به همه چيز مىداند، و بى نياز از هر كس، و رحيم و مهربان
به همه بندگان، چگونه ممكن است داورى كسى را بر داورى او ترجيح دهد؟ و چگونه ممكن است
عكس العملى جز شنيدن و اطاعت كردن در برابر فرمان و داوريهايش نشان دهد؟ و چه
وسيله خوبى است براى پيروزى مؤمنان راستين و چه آزمون بزرگى؟! لذا در پايان آيه
مىفرمايد:" رستگاران واقعى آنها هستند" (وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
كسى كه زمام خود را به دست خدا بسپارد، و او را حاكم و داور قرار دهد بدون شك
در همه چيز پيروز است، چه در زندگى مادى و چه معنوى.
***
دومين آيه همين حقيقت را به صورت كلىتر تعقيب كرده مىفرمايد:
" كسانى كه اطاعت خدا و پيامبر ص كنند و از خدا بترسند و تقوى پيشه
نمايند آنها نجات يافتگان و پيروزمندانند" (وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللَّهَ وَ
يَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ) [1] در اين آيه
مطيعان و پرهيزگاران را به عنوان" فائز" توصيف كرده، و در آيه قبل كسانى
كه در برابر داورى خدا و پيامبر تسليمند به عنوان" اهل فلاح" توصيف
شدهاند، به طورى كه از منابع لغت استفاده مىشود" فوز" و"
فلاح" تقريبا يك معنى دارد،" راغب" در" مفردات"
مىگويد:" فوز به معنى پيروزى و رسيدن به كار خير است توام با سلامت" و
در مورد فلاح مىگويد:" فلاح همان ظفر و رسيدن به مقصود است" (البته در
اصل به معنى شكافتن مىباشد و از آنجايى
[1] جمله" يتقه" كه با سكون
قاف و كسر هاء قرائت مىشود در اصل" يتقيه" بوده، چون شرط واقع شده ياء
آن به خاطر مجذوم شدن حذف گرديده، و چون دو كسره پشت سر هم ثقيل بوده يكى از آن دو
حذف شده و به صورت فوق در آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 522