responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 509

2- ديگر اينكه منظور پيدايش نخستين موجود است، زيرا هم طبق بعضى از روايات اسلامى اولين موجودى را كه خدا آفريده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفريد و هم طبق فرضيه‌هاى علمى جديد نخستين جوانه حيات در درياها ظاهر شده، و اين پديده قبل از همه جا بر اعماق يا كنار درياها حاكم شده است.

(البته آن نيرويى كه موجود زنده را با آن همه پيچيدگى در نخستين مرحله به وجود آورد و در مراحل بعد هدايت كرد، يك نيروى ما فوق طبيعى يعنى اراده پروردگار بوده است).

3- آخرين تفسير اين است كه منظور از خلقت موجودات زنده از آب اين است كه در حال حاضر آب ماده اصلى آنها را تشكيل مى‌دهد و قسمت عمده ساختمان آنها آب است و بدون آب هيچ موجود زنده‌اى نمى‌تواند به حيات خود ادامه دهد.

البته اين تفسيرها منافاتى با هم ندارند اما در عين حال تفسير اول و دوم صحيحتر به نظر مى‌رسد [1]

2- پاسخ به يك سؤال‌

در اينجا سؤالى پيش مى‌آيد كه حيوانات منحصر به اين سه گروه نيستند (خزندگان و دو پايان و چهارپايان) بلكه جنبندگان زيادى هستند كه بيش از چهار پا دارند؟

پاسخ اين سؤال در خود آيه نهفته است زيرا در جمله بعد مى‌فرمايد:


[1] بعضى از طرفداران تكامل انواع براى اثبات فرضيه خود روى اين آيه تكيه كرده‌اند ولى ما ثابت نبودن اين فرضيه را در جلد 11 از صفحه 81 به بعد ذيل آيه 26 سوره حجر شرح داده‌ايم، اين نكته نيز قابل توجه است كه اصولا نبايد آيات قرآن را با فرضيه‌ها تطبيق كرد چرا كه آيات قرآن حقيقت ثابتى دارند و فرضيه‌هاى علمى متغيرند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 509
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست