responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 485

كرديم اما چند بخش از روايات باقى مانده است كه ذكر آنها براى تكميل اين بحث تفسير لازم است:

1- در كتاب" روضه كافى" از امام صادق ع مى‌خوانيم كه در تفسير آيه نور فرمود:

ان المشكاة قلب محمد (ص)، و المصباح النور الذى فيه العلم، و الزجاجة قلب على او نفسه:

" مشكات قلب محمد است، و مصباح همان نور علم و هدايت، و زجاجه اشاره به على ع يا قلب او است كه بعد از رحلت پيامبر اين مصباح در آن قرار گرفت‌ [1] 2- در حديث ديگرى كه در" توحيد صدوق" آمده است چنين مى‌خوانيم:

امام باقر ع فرمود:

ان المشكاة نور العلم فى صدر النبى (ص) و الزجاجة صدر على ... و نُورٌ عَلى‌ نُورٍ امام مؤيد بنور العلم و الحكمة فى اثر الامام من آل محمد، و ذلك من لدن آدم الى ان تقوم الساعة، فهؤلاء الاوصياء الذين جعلهم اللَّه عز و جل خلفاء فى ارضه و حججه على خلقه، لا تخلو الارض فى كل عصر من واحد منهم:

" مشكات" نور علم در سينه پيامبر ص است و" زجاجه" سينه على ع است، و" نور على نور" امامانى از آل محمد ص هستند كه يكى بعد از ديگرى مى‌آيند و با نور علم و حكمت مؤيدند، و اين رشته از آغاز خلقت آدم تا پايان جهان ادامه داشته و دارد، اينها همان اوصيايى هستند كه خداوند آنان را خلفاى در زمين قرار داده، و حجت خويش بر بندگانش، و در هيچ عصر و زمانى صفحه روى زمين از آنها خالى نبوده است و نخواهد بود" [2] 3- در حديث ديگرى از امام صادق ع" مشكات" به فاطمه ع و" مصباح" به حسن ع و" زجاجه" به حسين تفسير شده است‌ [3] البته همان گونه كه قبلا هم اشاره كرديم آيات مفهوم وسيعى دارد كه هر يك از روايات فوق بيان مصداق روشنى از آن است. بى آنكه از عموميت آيه‌


[1] و [2] و [2] نور الثقلين ذيل آيات مورد بحث (با كمى تلخيص) ج 3 صفحه 602 و 603.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 485
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست