نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 485
كرديم اما چند بخش از روايات باقى مانده است كه ذكر آنها براى تكميل اين بحث
تفسير لازم است:
1- در كتاب" روضه كافى" از امام صادق ع مىخوانيم كه در تفسير آيه
نور فرمود:
ان المشكاة قلب محمد (ص)، و المصباح النور الذى فيه العلم، و الزجاجة قلب على
او نفسه:
" مشكات قلب محمد است، و مصباح همان نور علم و هدايت، و زجاجه اشاره به
على ع يا قلب او است كه بعد از رحلت پيامبر اين مصباح در آن قرار گرفت [1] 2- در حديث
ديگرى كه در" توحيد صدوق" آمده است چنين مىخوانيم:
امام باقر ع فرمود:
ان المشكاة نور العلم فى صدر النبى (ص) و الزجاجة صدر على ... و نُورٌ عَلى نُورٍ امام
مؤيد بنور العلم و الحكمة فى اثر الامام من آل محمد، و ذلك من لدن آدم الى ان تقوم
الساعة، فهؤلاء الاوصياء الذين جعلهم اللَّه عز و جل خلفاء فى ارضه و حججه على
خلقه، لا تخلو الارض فى كل عصر من واحد منهم:
" مشكات" نور علم در سينه پيامبر ص است و" زجاجه" سينه
على ع است، و" نور على نور" امامانى از آل محمد ص هستند كه يكى بعد از
ديگرى مىآيند و با نور علم و حكمت مؤيدند، و اين رشته از آغاز خلقت آدم تا پايان
جهان ادامه داشته و دارد، اينها همان اوصيايى هستند كه خداوند آنان را خلفاى در
زمين قرار داده، و حجت خويش بر بندگانش، و در هيچ عصر و زمانى صفحه روى زمين از
آنها خالى نبوده است و نخواهد بود" [2] 3- در حديث ديگرى از امام صادق ع" مشكات" به
فاطمه ع و" مصباح" به حسن ع و" زجاجه" به حسين تفسير شده است [3] البته همان
گونه كه قبلا هم اشاره كرديم آيات مفهوم وسيعى دارد كه هر يك از روايات فوق بيان
مصداق روشنى از آن است. بى آنكه از عموميت آيه
[1] و [2] و [2] نور الثقلين ذيل آيات
مورد بحث (با كمى تلخيص) ج 3 صفحه 602 و 603.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 485