نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 428
" ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ و"
لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ" همراه
مىكند كه خود دليلى بر آن است كه اينگونه احكام ريشه در اعماق عواطف و عقل و شعور
انسانى دارد كه اگر انسان كمى در آن بينديشد متذكر خواهد شد كه خير و صلاح او در
آن است.
***
در آيه بعد با جمله ديگرى اين دستور تكميل مىشود:" اگر كسى در آن
خانه نيافتيد وارد آن نشويد تا به شما اجازه داده شود" (فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها
حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ).
ممكن است منظور از اين تعبير آن باشد كه گاه در آن خانه كسانى هستند ولى كسى
كه به شما اذن دهد و صاحب اختيار و صاحب البيت باشد حضور ندارد شما در اينصورت حق
ورود نخواهيد داشت.
و يا اينكه اصلا كسى در خانه نيست، اما ممكن است صاحب خانه در منزل همسايگان و
يا نزديك آن محل باشد و به هنگامى كه صداى در زدن و يا صداى شما را بشنود بيايد و
اذن ورود دهد در اين موقع حق ورود داريد، به هر حال آنچه مطرح است اين است كه بدون
اذن داخل نشويد.
سپس اضافه مىكند" و اگر به شما گفته شود بازگرديد، اين سخن را پذيرا
شويد و بازگرديد، كه براى شما بهتر و پاكيزهتر است" (وَ إِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكى
لَكُمْ).
اشاره به اينكه هرگز جواب رد شما را ناراحت نكند، چه بسا صاحب خانه در حالتى
است كه از ديدن شما در آن حالت ناراحت مىشود، و يا وضع او و خانهاش آماده پذيرش
مهمان نيست! و از آنجا كه به هنگام شنيدن جواب منفى گاهى حس كنجكاوى بعضى تحريك
مىشود و به فكر اين مىافتند كه از درز در، يا از طريق گوش فرا دادن و استراق سمع
مطالبى از اسرار درون خانه را كشف كنند در ذيل همين آيه مىفرمايد:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 428