نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 364
مجازاتها نيز وجود دارد كه شرح آن را بايد در كتب فقهيه خواند.
2- چرا زانيه مقدم ذكر شده؟
بدون شك اين عمل منافى عفت از همه كس قبيح است، ولى از زنان زشتتر و قبيحتر
است، چرا كه آنها از حجب و حياى بيشترى برخوردارند، و شكستن آن دليل بر تمرد
شديدترى است.
از اين گذشته عواقب شوم اين امر گرچه دامنگير هر دو مىشود اما در مورد زنان،
عواقب شومش بيشتر است.
اين احتمال نيز وجود دارد كه سر چشمه وسوسه اين كار بيشتر از ناحيه آنها صورت
مىگيرد و در بسيارى از موارد عامل اصلى محسوب مىشوند.
مجموع اين جهات سبب شده كه زن آلوده بر مرد آلوده در آيه فوق مقدم داشته شده
است.
ولى زنان و مردان پاكدامن و با ايمان از همه اين مسائل بركنارند.
3- مجازات در حضور جمع چرا؟
آيه فوق كه به صورت" امر" است وجوب حضور گروهى از مؤمنان را به
هنگام اجراى حد زنا مىرساند، ولى ناگفته پيدا است كه قرآن شرط نكرده حتما در ملاء
عام اين حكم اجرا شود، بلكه بر حسب شرائط و مصالح متفاوت مىگردد حضور سه نفر و
بيشتر كافى است، مهم آن است كه قاضى تشخيص دهد حضور چه مقدار از مردم لازم است [1] فلسفه اين حكم
نيز روشن است، زيرا همانگونه كه گفتيم اولا درس
[1] جمعى از فقهاء در وجوب حضور گروهى
از مؤمنين به هنگام اجراى حد ترديد كردهاند، در حالى كه ظاهر امر وجوب است نه
استحباب.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 364