نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 365
عبرتى براى همگان است و سبب پاكسازى اجتماع ثانيا شرمسارى مجرم مانع ارتكاب
جرم در آينده خواهد شد.
ثالثا هر گاه اجراى حد در حضور جمعى انجام شود قاضى و مجريان حد متهم به سازش
يا اخذ رشوه يا تبعيض و يا شكنجه دادن و مانند آن نخواهند شد.
رابعا حضور جمعيت مانع از خودكامگى و افراط و زياده روى در اجراى حد مىگردد.
خامسا ممكن است مجرم بعد از اجراى حد به ساختن شايعات و اتهاماتى در مورد قاضى
و مجرى حد بپردازد كه حضور جمعيت موضع او را روشن ساخته و جلو فعاليتهاى تخريبى او
را در آينده مىگيرد و فوائد ديگر.
4- حد زانى قبلا چه بوده است؟
از آيه 15 و 16 سوره نساء چنين بر مىآيد كه قبل از نزول حكم سوره نور درباره
زناكاران و زنان بد كار اگر محصنه بودهاند مجازات آنها زندان ابد تعيين شده است (فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ
الْمَوْتُ) و در صورتى كه غير محصن بودهاند مجازات آنها
ايذاء و آزار بوده است (فَآذُوهُما).
ولى مقدار اين آزار معين نشده است، اما آيه مورد بحث آن را در يكصد تازيانه
محدود و معين نموده، بنا بر اين حكم اعدام در مورد محصنه جايگزين زندان ابد، و حكم
يكصد تازيانه حد و حدودى براى حكم آزار است (براى توضيح بيشتر به جلد سوم تفسير
نمونه صفحه 306 به بعد ذيل آيه 15 و 16 سوره نساء مراجعه فرمائيد).
5- افراط و تفريط در اجراى حد ممنوع!
بدون شك مسائل انسانى و عاطفى ايجاب مىكند كه حد اكثر كوشش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 365