responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 276

كارِهُونَ‌).

آرى اينها سخنان حكيمانه است منتها چون با تمايلات هوس‌آلود اين گروه هماهنگ نيست آن را نفى كرده و بر چسب افكار جنون آميز به آن مى‌زنند!

***
در حالى كه هيچ لزومى ندارد كه حق تابع تمايلات مردم باشد، كه" اگر حق از هوسهاى آنها پيروى مى‌كرد و جهان هستى بر طبق تمايل آنها گردش داشت آسمانها و زمين و هر آن كس در آنها است تباه مى‌شدند"! (وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَ‌).

زيرا هوى و هوسهاى مردم معيار و ضابطه‌اى ندارد، بلكه علاوه بر اين در بسيارى از موارد به سوى زشتيها مى‌گرايد، اگر قوانين هستى تابع اين تمايلات انحرافى مى‌شد هرج و مرج و فساد سراسر جهان را فرا مى‌گرفت!.

سپس براى تاكيد بيشتر روى اين موضوع مى‌گويد:" بلكه ما قرآنى به آنها داديم كه مايه تذكر و ياد آورى و توجه به خدا و مايه شرف و آبرو و حيثيت آنها است، ولى آنها از چيزى كه مايه ياد آورى و شرف و آبروى آنها است روى گردانند" (بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ‌) [1]

***
در پنجمين و آخرين مرحله مى‌گويد:" آيا بهانه فرار آنها از حق اين است كه تو از آنها اجر و مزد و هزينه‌اى در برابر دعوتت تقاضا مى‌كنى؟ در حالى كه رزق پروردگارت براى تو بهتر است و او بهترين روزى دهندگان است"


[1] تعبير به" بِذِكْرِهِمْ‌" ممكن است به معنى ياد آورى آنها و بيداريشان تفسير شود و ممكن است به معنى شرف و حيثيت و ياد آنها در جامعه بشرى بوده باشد، در عين حال اين دو معنى با هم منافاتى ندارد و ما از هر دو معنى در تفسير آيه استفاده كرديم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 276
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست