نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 276
كارِهُونَ).
آرى اينها سخنان حكيمانه است منتها چون با تمايلات هوسآلود اين گروه هماهنگ
نيست آن را نفى كرده و بر چسب افكار جنون آميز به آن مىزنند!
***
در حالى كه هيچ
لزومى ندارد كه حق تابع تمايلات مردم باشد، كه" اگر حق از هوسهاى آنها پيروى
مىكرد و جهان هستى بر طبق تمايل آنها گردش داشت آسمانها و زمين و هر آن كس در
آنها است تباه مىشدند"! (وَ لَوِ
اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ
فِيهِنَ).
زيرا هوى و هوسهاى مردم معيار و ضابطهاى ندارد، بلكه علاوه بر اين در بسيارى
از موارد به سوى زشتيها مىگرايد، اگر قوانين هستى تابع اين تمايلات انحرافى مىشد
هرج و مرج و فساد سراسر جهان را فرا مىگرفت!.
سپس براى تاكيد بيشتر روى اين موضوع مىگويد:" بلكه ما قرآنى به آنها
داديم كه مايه تذكر و ياد آورى و توجه به خدا و مايه شرف و آبرو و حيثيت آنها است،
ولى آنها از چيزى كه مايه ياد آورى و شرف و آبروى آنها است روى گردانند" (بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ
مُعْرِضُونَ) [1]
***
در پنجمين و آخرين مرحله مىگويد:" آيا بهانه فرار
آنها از حق اين است كه تو از آنها اجر و مزد و هزينهاى در برابر دعوتت تقاضا
مىكنى؟ در حالى كه رزق پروردگارت براى تو بهتر است و او بهترين روزى دهندگان
است"
[1] تعبير به" بِذِكْرِهِمْ" ممكن
است به معنى ياد آورى آنها و بيداريشان تفسير شود و ممكن است به معنى شرف و حيثيت
و ياد آنها در جامعه بشرى بوده باشد، در عين حال اين دو معنى با هم منافاتى ندارد
و ما از هر دو معنى در تفسير آيه استفاده كرديم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 276