responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 268

بازگو مى‌كند به گونه‌اى كه جاى هيچگونه انكار در آن باقى نمى‌ماند [1] اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از اين كتاب كه نزد پروردگار است، لوح محفوظ باشد و تعبير به" لدينا" (نزد ما) اين تفسير را تاييد مى‌كند.

به هر حال آيه فوق گوياى اين حقيقت است كه ذره‌اى از اعمال آدمى به دست فراموشى سپرده نمى‌شود و همه دقيقا ثبت خواهد شد، ايمان به اين واقعيت نيكوكاران را در كار خير تشويق و از كار بد بر حذر مى‌دارد.

جمله" يَنْطِقُ بِالْحَقِ‌" (به حق سخن مى‌گويد) كه در توصيف كتاب اعمال آدمى آمده است شبيه تعبيرى است كه در فارسى نيز داريم و مى‌گوئيم: فلان نامه به قدر كافى گوياست، يعنى نياز به شرح و توضيح ندارد، گويى خودش سخن مى‌گويد و بدون احتياج به مطالعه، حقايق را بازگو مى‌كند.

جمله" وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ‌" نيز اشاره به اين است كه با ثبت دقيق اعمال جايى براى ظلم و ستم باقى نمى‌ماند.

***
ولى از آنجا كه بيان اين واقعيات تنها در كسانى اثر مى‌كند كه مختصر بيدارى و آگاهى دارند بلافاصله اضافه مى‌كند:" اما دلهاى اين جمعيت كافر لجوج در جهل و بيخبرى آن چنان فرو رفته كه از نامه اعمال و روز حساب و جزا و آنچه در قرآن از وعد و وعيد آمده است غافلند" (بَلْ قُلُوبُهُمْ فِي غَمْرَةٍ مِنْ هذا) [2] اين انغمار و فرو رفتن در جهل و بيخبرى به آنها اجازه نمى‌دهد كه اين حقايق‌


[1] درباره نامه اعمال و حقيقت آن در جلد دوازدهم ذيل آيه 13 سوره اسراء بحث مشروحى داشته‌ايم، و همچنين در جلد دوازدهم ذيل آيه 49 سوره كهف بحث ديگرى در اين زمينه آمده است.

[2]" هذا" ممكن است اشاره به نامه اعمال، و روز جزا، يا قرآن مجيد، و يا برنامه صالحان بوده باشد كه در آيات قبل به آن اشاره شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست