نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 204
از اين گذشته (دقت كنيد) متعه بر خلاف پندار اين گروه يك نوع ازدواج است
ازدواجى است موقت و داراى اكثر شرائط ازدواج دائم، بنا بر اين قطعا در جمله" إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ" داخل است، و به همين دليل به هنگام خواندن صيغه ازدواج موقت از همان
صيغههاى ازدواج دائم (انكحت و زوجت) با قيد مدت استفاده مىشود، و اين بهترين
دليل بر ازدواج بودن آن است.
در باره ازدواج موقت و دلائل مشروعيت آن در اسلام و عدم نسخ اين حكم و همچنين
فلسفه اجتماعى آن و پاسخ به ايرادات مختلف در جلد سوم صفحه 335 به بعد (ذيل آيه 24
سوره نساء) مشروحا بحث كردهايم.
3- خشوع، روح نماز است-
اگر ركوع و سجود و قرائت و تسبيح را جسم نماز بدانيم، حضور قلب و توجه درونى
به حقيقت نماز و كسى كه با او راز و نياز مىكنيم روح نماز است.
خشوع نيز در واقع چيزى جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نيست و به
اين ترتيب روشن مىشود كه مؤمنان تنها به نماز به عنوان يك كالبد بى روح نمىنگرند
بلكه تمامى توجه آنها به باطن و حقيقت نماز است.
بسيارند كسانى كه اشتياق فراوان به حضور قلب و خشوع و خضوع در نمازها دارند
اما هر چه مىكوشند توفيق آن را نمىيابند.
براى تحصيل خشوع و حضور قلب در نماز و ساير عبادات، امور ذيل را دقيقا توصيه
مىكنيم:
1- بدست آوردن آن چنان معرفتى كه دنيا را در نظر انسان كوچك و خدا را در نظر
انسان بزرگ كند، تا هيچ كار دنيوى نتواند به هنگام راز و نياز با معبود نظر او را
به خود جلب و از خدا منصرف سازد.
2- توجه به كارهاى پراكنده و مختلف، معمولا مانع تمركز حواس است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 204