responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 173

حل مشكلات خود را از آنها مى‌خواهيد؟!.

در اينكه منظور از" طالب" و" مطلوب" چيست؟ حق همان است كه در بالا گفتيم:" طالب" عبادت كنندگان بتها هستند و" مطلوب" خود بتها كه هر دو ضعيف هستند و ناتوان.

بعضى از مفسران نيز احتمال داده‌اند كه" طالب" اشاره به مگس است، و مطلوب اشاره به بتها (زيرا مگسها به سراغ بتها مى‌روند تا از مواد غذايى روى آنها بهره گيرند).

بعضى ديگر" طالب" را بتها دانسته‌اند و" مطلوب" را مگس (زيرا به فرض كه بتها به فكر آفرينش مگس ضعيفى بيفتند قادر نخواهند بود) ولى تفسير اول صحيحتر به نظر مى‌رسد.

***
قرآن بعد از بيان مثال زنده فوق، نتيجه‌گيرى مى‌كند كه" آنها خدا را آن گونه كه بايد بشناسند نشناختند" (ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ‌).

بقدرى در معرفت و شناسايى خدا، ضعيف و ناتوانند كه خداوند با آن عظمت را تا سر حد اين معبودهاى ضعيف و بى مقدار تنزل دادند، و آنها را شريك او شمردند، كه اگر كمترين معرفتى در باره خدا داشتند بر اين مقايسه خود مى‌خنديدند.

و در پايان آيه مى‌فرمايد:" خداوند قوى و عزيز است" (إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ).

نه همچون بتها كه قادر بر آفرينش موجود كوچكى نيستند و حتى قدرت دفاع از خويش در برابر مگسى ندارند، او بر همه چيز قادر و توانا است و هيچكس را قدرت مقابله با او نيست.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست