نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 161
نشانههاى روشن، ذات پاك او را انكار مىكنند" (إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ).
نكتهها:
1- صفات ويژه پروردگار
در آيات فوق و دو آيه قبل از آن به ترتيب چهارده بخش از صفات خداوند (در آخر
هر آيه دو صفت) بيان شده است: عليم و حليم- عفو و غفور- سميع و بصير- على و كبير-
لطيف و خبير- غنى و حميد- رءوف و رحيم كه هر بخش از اين صفات دو گانه هماهنگ و
مكمل يكديگرند، عفو خداوند با غفران او، سميع بودن با بصير بودن، بلند مقام بودنش
با بزرگيش، لطيف بودن با آگاهيش، غنى بودن با حميد بودنش، و بالآخره رءوف بودن با
مهربانيش همه هماهنگ، و در عين حال هر كدام از آنها درست متناسب همان بحثى است كه
در آن آيه مطرح شده، و چون قبلا در ذيل خود آيات از آن سخن گفتهايم نياز به تكرار
نمىبينيم.
[2- آيات فوق دليل بر قدرت خدا است]
آيات فوق همانگونه كه دليلى بر قدرت خدا است و تاكيدى بر وعدههاى نصرت الهى
نسبت به بندگان با ايمان، همچنين نشانهاى است از حقانيت ذات پاك او كه در آيات
گذشته روى آن تكيه شده بود، و نيز دليلى است بر توحيد، و دليلى است بر معاد، چرا
كه مساله زنده شدن زمينهاى مرده به وسيله گياهان سر سبز در پرتو نزول باران و
همچنين مساله حيات و مرگ نخستين انسان شاهد زندهاى است بر اينكه او قادر است بار
ديگر انسان را زنده كند و لباس حيات بر او بپوشاند، چنان كه در بسيارى از آيات
قرآن به همين امور بر مساله معاد استدلال شده.
ضمنا جمله إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ با توجه به اينكه" كفور" صيغه مبالغه است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 161