نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 130
درون اين
ذرات خاك اين نغمه را به گوش جان دريابد كه" گامى دو سه بر، ما نه، اشكى دو
سه هم بفشان"! [1] سپس براى اينكه حقيقت اين سخن
آشكارتر گردد، قرآن مىگويد: چه بسيارند كسانى كه ظاهرا چشم بينا و گوش شنوا دارند
اما در واقع كوران و كرانند،" چرا كه چشمهاى ظاهر نابينا نمىشود، بلكه
دلهايى كه در سينهها جاى دارد، بينايى را از دست مىدهد" (فَإِنَّها
لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ).
در حقيقت
آنها كه چشم ظاهرى خويش را از دست مىدهند، كور و نابينا نيستند و گاه روشندلانى
هستند از همه آگاهتر، نابينايان واقعى كسانى هستند كه چشم قلبشان كور شده و حقيقت
را درك نمىكنند!.
لذا در
روايتى از پيامبر اسلام ص مىخوانيم
شر العمى،
عمى القلب:
"
بدترين نابينايى نابينايى دل است"!.
و اعمى
العمى عمى القلب:
"
نابينايىترين نابينايىها نابينايى دل است" [2]
و در روايت ديگرى كه در كتاب" غوالى اللئالى" آمده، مىخوانيم:
پيامبر ص
فرمود:
اذا اراد
اللَّه بعبد خيرا فتح عين قلبه فيشاهد بها ما كان غائبا عنه:
"
هنگامى كه خدا بخواهد در حق بندهاى نيكى كند چشمان قلب او را مىگشايد تا چيزهايى
را كه از او پنهان بود مشاهده كند" [3]
اما اين سؤال كه چگونه نسبت درك حقايق به قلبها كه در سينهها قرار دارد داده شده
است با اينكه مىدانيم قلب جز تلمبهاى براى گردش خون نيست، در
[1] در زمينه بررسى تاريخ گذشتگان از طريق
جهانگردى و" سير در ارض" جلد سوم تفسير نمونه صفحه 101 به بعد (ذيل آيه
137 سوره آل عمران) بحث مشروحى داشتهايم.