نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 12
جمعى از
مفسران گفتهاند اين آيه در مورد" نضر بن حارث" نازل شده كه از مشركان
متعصب و لجوج و پشت هم انداز بود، او اصرار داشت كه ملائكه دختران خدا هستند!، و
قرآن مجموعهاى از افسانههاى پيشينيان است كه به خدا نسبت داده شده!، و زندگى بعد
از مرگ را منكر بود.
بعضى ديگر آن
را اشاره به همه مشركان دانستهاند كه در مساله توحيد و قدرت خدا به مجادله
برمىخاستند.
ولى با توجه
به اينكه شان نزولها هرگز مفهوم آيه را محدود نمىكند نتيجه اين دو قول يكى است و
همه كسانى را كه به نوعى، از روى تقليد كوركورانه يا تعصب يا پيروى از خرافات و
هوا و هوسها، به جدال در برابر حق برمىخيزند شامل مىشود.
سپس اضافه
مىكند:" اينگونه افراد كه تابع هيچگونه منطق و دانشى نيستند از هر شيطان سر
كش و متمردى تبعيت مىكنند" (وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ
مَرِيدٍ).
نه از يك
شيطان كه از همه شيطانها! اعم از شياطين انس و جن كه هر يك از آنها براى خود نقشه
و برنامه و حيله و دامى دارند.
واژه"
مريد" از ماده" مرد" (بر وزن سرد) در اصل به معنى سرزمين بلندى است
كه خالى از هر گونه گياه باشد، و به درختى كه از برگ خالى شود" امرد"
مىگويند، و روى همين جهت به نوجوانانى كه مو در صورتشان نروئيده نيز امرد گفته مىشود.
در اينجا
منظور از" مريد" كسى است كه عارى از هر گونه خير و سعادت و نقطه قوت
است، و طبعا چنين كسى سركش و متمرد و ظالم و عصيانگر خواهد بود.
روشن است كه
پيروى از" شيطان بى همه چيز" انسان را به چه سرنوشتى مبتلا مىسازد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 12