responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 530

اين تصور را نيز به مغز خود راه مدهيد كه اگر تاخيرى در مجازات شما شود به خاطر اين است كه خدا از اعمال و سخنان شما آگاه نيست، نه، او همه را مى‌داند" او هم سخنان آشكارتان را و هم آنچه را كتمان مى‌كنيد مى‌داند" (إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَ يَعْلَمُ ما تَكْتُمُونَ‌).

اصولا پنهان و آشكار براى شما كه علمتان محدود است مفهوم دارد، اما براى آن كس كه علمش بى‌پايان است غيب و شهود يكى است و سر و علن در آنجا يكسان مى‌باشد.

***
و نيز اگر مى‌بينيد مجازات الهى فورا دامن شما را نمى‌گيرد بواسطه آن نيست كه او از كار شما آگاه نباشد" من چه مى‌دانم شايد اين آزمونى براى شما باشد" (وَ إِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ‌).

" و مى‌خواهد شما را تا مدتى از لذائذ اين جهان بهره‌مند سازد" سپس با شدت هر چه تمامتر شما را بگيرد و مجازات كند (وَ مَتاعٌ إِلى‌ حِينٍ‌).

در واقع براى تاخير مجازات الهى در اينجا دو فلسفه بيان شده است: نخست مساله امتحان و آزمايش است، خدا هرگز در عذاب عجله نمى‌كند، تا خلق را آزمايش كافى كند و اتمام حجت نمايد.

دوم اينكه افرادى هستند كه آزمايش آنها تمام شده و كلمه مجازاتشان قطعى گرديده است، اما براى اينكه سخت كيفر ببينند نعمت را بر آنها گسترده مى‌سازد تا كاملا غرق نعمت شوند، و درست در همان حال كه سخت در لذائذ غوطه‌ورند تازيانه عذاب را بر آنها مى‌كوبد تا دردناكتر باشد، و رنج محرومان و ستمديدگان را بخوبى احساس كنند.

***
آخرين آيه مورد بحث كه آخرين آيه سوره انبياء است همچون نخستين‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 530
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست