نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 528
من وحى مىشود اين است كه معبود شما معبود واحدى است" (قُلْ إِنَّما يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ
واحِدٌ).
" آيا شما حاضر هستيد در برابر همين اصل اساسى توحيد تسليم شويد و بتها
را كنار بگذاريد"؟! (فَهَلْ
أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ).
در واقع در اين آيه سه نكته بنيادى مطرح شده است، نخست اينكه پايه اصلى رحمت
توحيد است و به راستى هر چه بيشتر بينديشيم وجود اين رابطه نيرومند روشنتر مىشود،
توحيد در اعتقاد، در عمل، توحيد در كلمه، توحيد صفوف، و توحيد در قانون و در همه
چيز.
نكته ديگر اينكه به مقتضاى كلمه" انما" كه دليل بر حصر است تمام
دعوت پيامبران اسلام ص در اصل توحيد خلاصه مىشود مطالعات دقيق نيز نشان مىدهد كه
اصول و حتى فروع و احكام نيز در پايان به اصل توحيد بازمىگردد، و به همين دليل
همانگونه كه سابقا هم گفتهايم توحيد تنها يك اصل از اصول دين نيست، بلكه همچون
رشته محكمى است كه دانههاى يك تسبيح را بهم پيوند مىدهد و يا صحيحتر روحى است كه
در كالبد دين دميده شده.
و آخرين نكته اينكه مشكل اصلى تمام جوامع و ملل، آلودگى به شرك در اشكال مختلف
است، زيرا جمله" فَهَلْ أَنْتُمْ
مُسْلِمُونَ" (آيا تسليم در برابر اين اصل مىشويد) مىرساند
كه مشكل اصلى بيرون آمدن از شرك و مظاهر آن و بالا زدن آستين براى شكستن بتها است،
نه فقط بتهاى سنگى و چوبى، كه بتها از هر نوع مخصوصا طاغوتهاى انسانى!
***
آيه بعد
مىگويد اگر با اينهمه به دعوت و پيام ما توجه نكردند" اگر روى برتابند، به
آنها بگو من به همه شما بطور يكسان از عذاب الهى اعلام خطر مىكنم" (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلى سَواءٍ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 528