نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 506
99- اگر اينها خدايان بودند هرگز وارد آن نمىشدند، و همه در آن جاودانه خواهند
بود.
100- آنها در آن نالههاى دردناك دارند، و چيزى نمىشنوند! 101- (اما) كسانى
كه وعده نيك از قبل به آنها دادهايم (يعنى مؤمنان صالح) از آن دور نگاهداشته
مىشوند.
102- آنها صداى آتش دوزخ را نمىشنوند و در آنچه دلشان بخواهد جاودانه متنعم
هستند.
103- وحشت بزرگ آنها را اندوهگين نمىكند، و فرشتگان به استقبالشان مىروند (و
مىگويند) اين همان روزى است كه به شما وعده داده مىشد.
تفسير: هيزم جهنم!
در تعقيب آيات گذشته كه از سرنوشت مشركان ستمگر بحث مىكرد در اين آيات روى
سخن را به آنها كرده و آينده آنها و معبودهايشان را چنين ترسيم مىكند:
" شما و آنچه را غير از خدا مىپرستيد آتشگيره جهنميد"! (إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ
جَهَنَّمَ).
" حصب" در اصل به معنى پرتاب كردن است، مخصوصا به قطعات هيزم كه در
تنور پرتاب مىكنند حصب گفته مىشود.
بعضى گفتهاند" حطب" (بر وزن سبب) كه به معنى هيزم مىباشد در لغات
مختلف عرب، تلفظهاى متفاوتى دارد، بعضى از قبائل آن را" حصب" و بعضى
ديگر" خضب" مىنامند و از آنجا كه قرآن براى جمع بين قبائل و طوائف و
دلها بوده، گاه لغات مختلف آنها را به كار مىگيرد تا از اين راه، جمع قلوب شود،
از جمله همين كلمه حصب است كه تلفظى است از قبائل اهل يمن در واژه" حطب" [1] به هر حال آيه
فوق به مشركان مىگويد: آتشگيره جهنم و هيزمى كه شعلههاى آن را تشكيل مىدهد خود
شما و خدايان ساختگى شما است، و همچون