نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 483
الهى شدند همانگونه كه قبلا غرق درياى مشكلات شده بودند.
ادريس و ذا الكفل
" ادريس" پيامبر بزرگ الهى- چنان كه سابقا هم گفتهايم- طبق نقل
بسيارى از مفسران جد پدر نوح بوده است، نام او در تورات،" اخنوخ" و در
عربى، ادريس است كه بعضى آن را از ماده" درس" مىدانند، زيرا او نخستين
كسى بود كه بوسيله قلم، نويسندگى كرد، او علاوه بر مقام نبوت، به علم نجوم و حساب
و هيئت، احاطه داشت، و مىگويند نخستين كسى است كه طرز دوختن لباس را به انسانها
آموخت.
اما" ذا الكفل" مشهور اين است كه از پيامبران بوده است [1] هر چند بعضى
معتقدند كه او يكى از صالحان بود، ظاهر آيات قرآن كه او را در رديف پيامبران بزرگ
مىشمرد نيز اين است كه او از انبياء است و بيشتر به نظر مىرسد كه او از پيامبران
بنى اسرائيل بوده است [2] در علت نامگذارى او به اين نام با توجه به اينكه" كفل" (بر وزن
فكر) هم به معنى نصيب و هم به معنى كفالت و عهدهدارى آمده است، احتمالات متعددى
دادهاند، بعضى گفتهاند چون خداوند نصيب وافرى از ثواب و رحمتش در برابر اعمال و
عبادات فراوانى كه انجام مىداد به او مرحمت فرمود ذا الكفل ناميده شد (يعنى صاحب
بهره وافى) و بعضى گفتهاند چون تعهد كرده بود شبها را به عبادت برخيزد و روزها
روزه بدارد، و هنگام قضاوت هرگز خشم نگيرد و تا آخر به وعده خود وفا كرد،" ذا
الكفل" ناميده شد.